Sommar, sommar, sommar!..och lite iskaffe!

Efter ett halvår som inget annat jag upplevt innan, med karriärbyte med månader av omskolning och intensiva studier, flytt till ny stad, påbörjan av samboskap, uppstart av eget företag, tragglande med allt annat än enkla institutioner à la arbetsförmedlingen för att få loss ett starta-eget-bidrag, valpfostran mm mm så kände jag att semester började kräva sin rätt.

Ice coffee by B

Semester som egen företagare? Absolut! Till och med kanske ännu viktigare än som anställd – för jag har ju ingen annans energi och ork att luta mig mot i höst när mina kunder förväntar sig toppkvalitet! Så nu har jag gett mig själv 2-3 veckor att totalt ladda batterierna för den roligaste hösten någonsin!

Jag har nästan gett mig själv lite datorförbud eftersom det är skrämmande lätt att fastna i spännande artiklar inom mitt gebit, upptäcka och inspireras av andra bloggare, förkovra mig ännu mer inom olika frågor om träning och hälsa. Men jag ska, hur roligt jag än tycker det är att arbeta med de här frågorna, faktiskt hålla på mitt löfte till mig själv och ge mig själv några veckor att göra helt andra saker.

Och som på beställning gassar solen! Vilken lycka!

Värmen tvingar ner mig behövligt i tempo och jag kapitulerar lojt i hängmattan! Sådana stunder räcker det inte bara med att kyla ned sig utifrån med svala dopp, utan man kan även behöva hjälpa till från insidan! Samtidigt är det inte alltid man känner för eller kan (laktosmage…) äta glass, så då är det skönt att det finns lätta alternativ som du kan svalka dig med, med gott samvete (och lugn mage)!

Här kommer mitt bästa sommar-drink-tips. Svalka dig och njut! Själv sippar jag i mig min medan jag plöjer sidorna i en waste-and-excess deckare. Precis som sommaren ska vara!

Ice coffee by B

Du behöver:

  • Iskuber – antalet beror på hur isig du vill ha din drink. Jag använde ca 12 st för ett stort glas.
  • 2 tsk nescafé pulver – använd koffeinfritt om du vill slippa koffeinet. Blir precis lika gott!
  • 1 dl mjölk – jag använder sojamjölk. Den är något sötare i smaken, därför behöver jag inte söta drycken något mer. Om du använder vanlig mjölk, kan det vara gott att smaksätta med 2 tsk agavesirap eller honung. Agavesirapen är något sötare än honungen och har svagare påverkan på blodsockret. Prova dig fram vad som passar dina smaklökar vad gäller mängden

Gör så här:

  • Lägg allt i en mixer och kör på full effekt. Blir det för tjock röra så tillsätter du bara lite mer mjölk tills du har önskad konsistens. Jag gillar när den blir lite som en lösare milkshake.

Glad sommar!

One thought on “Sommar, sommar, sommar!..och lite iskaffe!

Kommentera

