Del 3 – ”Nyblivna mamman och jag” vår kost- och träningsresa

Fem månader har nu gått sedan vi tog första avstampet på en lite längre kost- och träningsförändring för vår Nyblivna Mamma. Som så ofta blir inte saker som man har tänkt sig – för NM har de här månaderna bl.a. inneburit handledsoperationer som försvårade träningen och en svikande energinivå. Våra samtal har kommit att handla mer om motivation och självbilder än renodlad träningsteknik eller detaljerade recept. Vad gör man när energin bara inte finns där? Hur kan det komma sig att trots att man vet vad man borde göra, så gör man något annat? Kring detta och lite till resonerar vi i del 3. Utmaningarna till trots börjar även förändringarna synas – flera centimeter har försvunnit runt både höft och midja! Och NM är igång och lagar egen barnmat – ta del av hennes tips och matplanering nedan!

Var är vi nu:5 månader sen start

Känslan i kroppen:  Har de senaste 2-3 veckorna varit nere i svacka som har bottnat i den ensamhet jag känt den senaste tiden. Min man har varit ute på jobbresor och jag saknar ett naturligt nätverk för avlastning här hemma. All min energi har gått åt till min lilla dotter.

Behov jag har /utmaning jag upplever kring kost, träning, balans:
Jag har vid flera tillfällen när jag varit själv ”spårat ur” matmässigt. Jag har helt enkelt inte orkat göra i ordning en ordentlig middag, trots att både kyl och frys varit fulla av bra saker. Lågvattenmärket var när middagen en kväll bestod av kardemummaskorpor och smör. Jag har försökt att fundera på varför jag slirar av banan av och till. Det känns så klart inte bra. Speciellt inte eftersom jag VET vad jag mår bra av matmässigt, jag GILLAR att laga mat, och jag är KREATIV i köket.  Men ändå blir det ibland bara tvärstopp. Jag tror att det handlar om att jag tror att jag ändå inte kommer att lyckas i slutändan, så vad spelar det för roll?

Nu börjar min dotter bli så stor att hon börjat äta riktig mat så smått. Jag bestämde mig tidigt, i grunden inspirerad av min mamma, att laga så mycket av min dotters mat som möjligt själv för att jag vill lära min bebis att äta riktig mat. Jag är övertygad om att egenlagad mat är bättre än färdigköpt eftersom den garanterat då inte innehåller några utfyllnadsämnen såsom stärkelse i olika former. Jag känner mig superinspirerad och har lagat flera rätter och fryst in. Det går fort och är enkelt!

Att jag månar om min dotters kost, har de senaste tre-fyra dagarna bidragit till att jag nu också tagit hand om min egen kost mycket bättre. Ikväll var min spontana tanke inför middagen ”jag orkar inte”. Men så tog jag mig i kragen och gjorde en snabb och nyttig middag som innehåller det jag behövde. Det var både enkelt och känns riktigt bra nu! Jag har nu ritat upp en agenda för träning och mat för kommande tre veckor. Det känns riktigt bra!

Träningen är mitt sorgebarn. Jag kom iväg till gymmet vid ett tillfälle för några veckor sedan och det kändes fantastiskt. Planen att gå iväg två gånger i veckan höll inte nu inför sommaren, faktiskt till största delen p.g.a. min mans resande. Kring midsommar drabbades jag också av en segdragen förkylning som vägrar släppa taget.

Kostrådgivarens råd:  Precis som NM själv skriver ligger inte orsaken till ”urspårningarna” från kostplanen i avsaknad av kunskap. Utan i bristande tro på att du klarar av att verkligen göra en förändring. En rädsla för att misslyckas.

Då vill jag utmana dig kring att tänka så här: Misslyckas med vaddå? Vad är det värsta som kan hända? Att du inte går ned i vikt? Men worst case har i sådana fall redan inträffat. Och du står och går fortfarande eller hur? Du kan redan worst case scenariot. Du har med andra ord inget att vara rädd för. Ge dig själv en chans istället att komma vidare och att få börja må bra med dig själv igen.Till saken hör att NM har höga krav på sig själv. Som för så många av oss, duger framsteg enbart när de är av större mått. Men till alla oss som resonerar så – alla resor börjar med ett steg. Och så ett till. Och ett till. Sen är vi i gång och till slut når vi målet om vi enträget fortsätter att gå i rätt riktning hela tiden, hur små stegen än kan tyckas vara ibland.

Uppgiften är att hylla dina egna framsteg istället för att slå ned på dig själv för allt som inte blivit. Anledningen till att det inte har blivit som du föreställde dig, är troligen för att de egna förväntningarna var lite för höga från början. Därför är det återigen av största vikt att planer och förändringar genomförs stegvis med nya vanor och beteenden som är så lätta initialt att du inte kan låta bli att göra rätt. Du behöver få känna och få bekräftelse att du visst kan! Dit kommer du aldrig nå om du kräver av dig själv att du ska springa innan du kan gå.

Vidare vill jag utmana dig att se på det så här – du hade blivit vansinnigt ledsen och sårad om en förälder eller vän till dig var den som hela tiden valde att kommentera vad du inte hade lyckats med istället för att se vad du faktiskt har lyckats med. Eller hur? Varför ska du då tillåta dig själv att behandla dig så? Bemöt dig själv som din bästa vän och uppmuntra alla steg i rätt riktning.

Nu är det dessutom så här att NM har visst gjort framsteg! Väldigt konkreta sådana! Vid andra måttagningen visade NM följande förändring: -4 cm i midjan, -4 cm runt rumpan, -2 cm runt låret och -1 cm runt vaden. Så nog görs det framsteg allt! 😉

Ang det NM skriver om tanken att ”det spelar ju ändå ingen roll” tycker jag att den här liknelsen är tänkvärd. Föreställ dig att du kör din fina bil. Så råkar du olyckligt krocka bilen mot en lyktstolpe så att det blir en ful buckla fram. Du föreställer dig med fasa vad det kommer kosta att reparera skadan på verkstan… Inte skulle du väl tänka att ”äsch skit samma, nu när den ändå har en buckla frampå kan jag lika gärna fortsätta att kvadda den runt om hela och repa lacken när jag ändå är igång”?!?!

Tänkte väl det.

Den fina bilen är så klart din fantastiska kropp. Kostnaden på verkstan är den extra tid du lägger på tiden det kommer ta dig att nå den form du vill komma i varje gång du struntar i vad du vet egentligen är bra för dig.

Så jo – varje måltid i de här fallen spelar roll. Varje bra måltid du ger din kropp kommer att ge utdelning på sikt. Och precis tvärtom. Därför jublar jag av glädje när jag läser om hur NM går emot känslan ”jag orkar inte” och gör en bra middag och får uppleva en riktigt bra känsla som belöning. Det är precis de där besluten jag talar om när jag säger att det är bara du som kan välja hur du vill må!

Att göra en veckoplanering som NM berättar om är ett jättebra sätt att hjälpa sig själv att hålla sig till sina nya kostvanor. Fundera igenom frukost, lunch, middag och mellanmål (om du är sådan som vet att du behöver mellanmål). Samt även när du tänker tillåta dig lite extra njutning under veckan om du vet att du har en tendens att annars fika lite för många gånger. Vi lägger med en bild på hur NMs ena veckoplanering ser ut för inspiration (se längst ned)!

Angående maten till dottern – för alla er som är i liknande situation kommer här NMs eget tips på hur hon lagar och förvarar dotterns mat:

”Jag har upptäckt att det är enormt smidigt och snabbt gjort att laga riktig mat till bebisen. Jag kokar det som ska kokas (eller bakar i ugn) samtidigt som jag håller på med min egen matlagning. Lagom till lunchen eller middagen är uppäten, mixar jag dotterns mat och paketerar in.

Ett annat tips är att mixa! Det är kul och enkelt. Jag mixar olika frukt- och grönsakssmoothies där du blandar spenat, blåbär, banan, avokado, äpple, aprikoser.

Jag fryser in all mat i iskuber eller små burkar jag har köpt för barnmat. När iskuberna har frusit, ploppar jag ut dem och lägger i fryspåsar för att de inte ska ta så mycket plats i frysen. På så vis har jag alltid bra mat på lager till min lilla tjej!”

kostplan

Ta hand om er!

Kommentera

