Del 2 – ”Nyblivna mamman och jag” – vår kost- och träningsresa

Då var vi tillbaka! Efter en välbehövlig semester för både NM och undertecknad fortsätter vi att följa NMs kost- och träningsresa i vardagen bland blöjor, sömnbrist och en groende träningslust! Den här veckans uppdatering innehåller även lite lunchrecept!

Var är vi nu Dryga 4 månader (exakt 17 v) efter förlossningen
Känslan i kroppen: Kroppen känns starkare och starkare, även om jag ännu inte kommit igång med träningen. Jag är ute varje dag och promenerar så det hjälper ändå till lite grann att få upp styrkan i kroppen. Häromdagen gick jag ca 1,5 mil utan att bli trött. Jag försöker att göra plankan tre gånger om dagen i en minut också
Behov jag har /utmaning jag upplever kring kost, träning, balans: De senaste två veckorna har det blivit endast kortare promenader då bebisen inte sover vidare bra i vagnen längre, vilket i sin tur gör att hon bokstavligen bryter ihop av övertrötthet när vi kommer hem. Försöker hitta balansen på vad som är bra för henne OCH mig. Min man och jag är överens om att jag ska få minst två tillfällen i veckan då jag kan gå iväg och träna (snart får jag börja belasta handleden) och han är med bebisen. Det känns fantastiskt skönt att snart få sätta igång!Att vara mammaledig känns stundtals ganska ensamt och rent av tråkigt, och det finns inte så mycket annat att tänka på än bebisen. Jag har redan efter fyra månader fikat och lunchat för mycket och försöker hitta annat att göra som känns mer meningsfullt.Jag försöker också komma underfund med vad jag mer kan göra hemma som jag mår bra av. T ex läsa de klassiker jag inte läst, gå igenom mina kokböcker och skapa menyer (de kommer säkert till nytta även efter mammaledigheten!), provlaga ny mat, fixa med mina foton.Sötsuget finns knappt längre där, men en och annan fika slinker ner fortfarande – bara för att det är så gott, inte för att jag egentligen alltid är sugen.
Kostrådgivarens råd: När det gäller kosten vet NM vid det här laget ganska väl vad hon mår bra av och inte. Vid tillfället för vår avstämning handlade NMs utmaning snarare om bristande energi och inspiration kring kosten, vilket gör det både svårt att fullfölja sina goda kostambitioner och att laga mat överhuvudtaget. Något som verkligen drabbar den bästa! Som hjälp på traven skickar jag därför med 10 enkla lunchrecept – håll till godo och hoppas de kan vara till hjälp! Se recepten här.
PT råd: Vad härligt att ni har hittat ett upplägg hemma där du får din tid att träna! För när vi väl tränar får vi ut otroligt mycket mer av vår träning om vi kan fokusera och vara här och nu under passet, och inte hemma eller med dåligt samvete i tankarna över att vi inte är hemma.NMs träningsfokus handlar om att bara komma igång igen. Efter det här lite längre uppehållet tycker jag det finns två viktiga saker att tänka på:

  1. Gå ut försiktigt och sluta när du ligger på topp! Det är toppen att lusten att träna finns hos NM, men det är oerhört viktigt att trappa upp successivt. Det låter enkelt men kan vara mycket svårt för personer som NM med en hög energi- och prestationsnivå, men för att behålla lusten och energin för träningen och framförallt för att undvika skador, träna på en intensitet och frekvens som gör att du faktiskt har energi och lust kvar när du slutar passet. På så vis ger du kroppen den tillvänjningsperiod den behöver samtidigt som du skapar en fortsatt positiv association till träningen, vilket kommer göra det lättare att starta nästkommande pass och därmed upprätthålla den viktiga regelbundenheten.
  2. Ta hänsyn till dagsformen. Med bebisar i krokarna blir nattsömnen lätt sönderhackad. Om vi är uppe och byter blöjor och vankar av och an under småtimmarna, avbryter vi den viktiga återhämtningsprocessen i kroppen som sker då. Tänk på det här när du drar igång ett träningspass. Nätter som har varit tuffare, har du förmodligen inte samma ork som vanligt och det är helt i sin ordning. Dra ned lite på kraven på kroppen den dagen. Du behöver absolut inte hoppa över träningen helt – att röra på sig är alltid bra – men var mer lyhörd för hur mycket ork du har och var snäll mot dig själv.

Som avslutningsråd på temat att hitta andra saker att sysselsätta sig med eller underhållas av, rekommenderar jag varmt podcasts! Ladda hem appen Podcaster och fyll telefonen med intressanta, roliga, spännande podcasts på teman som intresserar dig! I min podcastlista finns bl.a. Hanna och Amanda Widell som ofta får mig att skratta till deras avslappnade systersnack medan jag promenerar eller så lyssnar jag på Jillian Michaels när jag är ute och springer och vill ha variation från min spotifylista. TED talks är fantastiska när ni vill ha något mer intellektuellt stimulerande!

Kommentera

