Tålamod – nyckeln till framgång

Nog för att jag vet att tålamod aldrig har varit min främsta egenskap, men detta tar ju nästan priset. Jag vet att förändringar tar tid och det är till och med en del av mitt jobb att få andra att ha tålamod med de förändringar de planerar och genomgår. Är jag då en bluff som själv nästan behöver stödundervisning för att stava till ordet t-å-l-a-m-o-d? 

Nej, snarare vet jag vad jag pratar om när jag säger – jag vet hur det känns!

När jag gick min utbildning till Personlig Tränare var en av de största aha-upplevelserna jag fick med mig, tiden det tar för olika delar av vår kropp (muskler, senor, skelett, nervbanor) att ändra sig på ett varaktigt sätt och varför. Det var en lättnad och en frustration på samma gång. Lättnad – på så vis att jag nu vet att när jag tidigare har ryckt tag i egna kostinitiativ eller träningsupplägg men slutat i ren frustration eftersom resultaten inte kommit tillräckligt fort enligt mitt tycke, förstår jag att jag bara hade för bråttom. Frustration – för att dryga 8 veckor, som det tar för både en kostomläggning och träningssatsning att ge några långsiktiga resultat, kan upplevas som en lång tid om man är lite otålig som jag är…

8 veckor innebär medvetna val varenda dag, eller i alla fall 80-90% av tiden beroende på hur snabbt man vill nå sitt mål. 8 veckor av regelbunden bra kosthållning (nej det räknas inte om man fuskar varannan dag eller vid minst ett mål varje dag äter något man i sin målsättning har för avsikt att sluta med). 8 veckor av regelbunden träning – träning är roligt men även jag som jobbar med det och som har all möjlig kunskap om variation och idéer på olika träningsupplägg, kör vissa pass på ren rutin och beslutsamhet. Skulle bekvämlighetsmasken i mig få välja hade jag schappat minst två pass i veckan eftersom så mycket annat har en tendens att dyka upp och vilja knuffa sig före i prioritetsordningen om det får.

Jag suckade och stånkade för några veckor sedan och tyckte att ”nu har jag ju hållit på en hel evighet med de här nya rutinerna men inget händer ju”. Vikterna i gymmet var fortfarande lika tunga och jag började tvivla så smått på om kosten verkligen gjorde det jag ville att den skulle. Men efter en titt i träningsdagboken fick jag mig ett gott skratt när jag såg att jag var inne på vecka 3 av 8 av min egen träningsomläggning. Då hände också något märkligt – för första gången byttes min otålighet ut mot lättnad. Jaså, det har bara gått 3 veckor. Då så – då är allt som det ska vara och min enda uppgift är att hålla i de nya rutinerna.

Och vet ni vad – belöningen och resultaten kommer! Teorin stämmer. 8 veckor tar det, minst, för de varaktiga resultaten att börja märkas. Det är värt det enträgna arbetet och beslutsamheten. Och som om det inte var nog, de ljuva resultaten kommer med en fet bonus – de är mer hållbara! D.v.s. de försvinner inte från en dag till en annan. Jo det är klart att om jag kastar t.ex. min nya kosthållning överbord dag 1 på vecka 9 och återgår till sämre vanor, kommer mitt hårda arbete på sikt att vara förgjort. Men här är nästa bonus – om du har jobbat med din förändring inom kosten och träningen steg för steg, gjort den hanterbar och lustfylld, har du inget behov av att förkasta de nya vanorna. Du kommer förmodligen till och med trivas med dem vid det här laget!

Sen är det så här krasst – vi är vanemänniskor och förändring är lite besvärande. Även den bästa förändringen är bara rolig 90% av tiden. Därför tror jag det är mer nyktert att redan från början inse att de resterande 10% kommer handla om ren beslutsamhet. När du springer in i de där 10% är mina två råd att 1) påminn dig om din inre motivation (se tidigare inlägg på bloggen om specifikt detta) till varför du jobbar på en förändring så får du sannolikt en ny knuff av beslutsamhet och 2) gör alltid en förändring stegvis så känns den mindre pressande. Se till att du har det bra på vägen – hitta inte bara nya vanor, hitta bättre vanor. Bättre i bemärkelsen att de både är roliga eller goda samtidigt som de gör dig väl.

För att summera – ha tålamod med din förändring och låt den ta tid! Försök hitta lättnaden i det i stället – det innebär ju faktiskt att du slipper kräva resultat av dig själv och din kropp från en vecka till en annan.

Kommentera

