Proteinbluffen

Att protein är det näringsämne som mättar bäst och på rätt sätt har ni säkert redan hört, läst och fått predikat för er i andra sammanhang. Och det stämmer. Men om du går på jakt efter proteinrika mellanmål och livsmedel i mataffären gäller det att se upp lite! Det är inte bara konsumenterna som har förstått att protein har många hälsosamma egenskaper – det har även livsmedelsproducenterna tagit fasta på och de är inte är sena att använda det i sin marknadsföring. Men skrämmande ofta är även de här mellanmålen – proteinbars, smaksatt kesella/kvarg mm – också fulla med mycket annat som inte alls hör hemma i ett näringsrikt och hälsosamt mellanmål.Ta för vana att läsa innehållsförteckningen – där får du sanningen kring vad produkten innehåller. Ingredienserna anges i den ordning de finns mest av. Dagens tur i mataffären gav mig ett alldeles ypperligt exempel på detta, se bild nedan. Förpackningen fullkomligen skriker ut PROTEIN, det är till och med ”extra” proteinrikt (i förhållande till vad!?) men som andra främsta ingrediens anges socker! Nej tack.

kvarg.jpg

På samma tema hittar vi de flesta så kallade powerbars och proteinbars. De sportiga och hälsoinspirerande förpackningarna och namnen till trots är 99% av dem mest förklädda godisbitar. Att många säljs på träningsanläggningar är tyvärr inte heller en garanti för att de är nyttiga. När jag läser innantill på ett par sådana anges ”fiberblandning (say what?), glukossirap (!!!), och mjölkchokladöverdrag” som de främsta ingredienserna. Låter inget vidare hälsosamt eller hur?

Det finns många benämningar för socker i olika former – lägg de här orden på minnet och se till att de inte hamnar i din matkorg i allt för stor utsträckning: sirap, glukossirap, fruktossirap, glukos, fruktos (obs – här menar jag tillsatt fruktos, inte den naturliga fruktos som finns i frukt), invertsocker, dextros eller maltodextrin (den sistnämnda är stärkelse i ren form som inte smakar sött men som har samma effekt i kroppen som socker).

Om du vill öka proteinandelen i din kost eller i dina mellanmål finns det redan fantastiska källor till det i vanlig riktig mat. Kyckling, ägg, kött, keso, kesella/kvarg (naturell!), kött och fisk är exempel på proteinrika livsmedel som din kropp gladeligen vill ha!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s