Fettförbrännande soppa!

Jag blir nästan förbannad när jag läser rubriken i en av de större hälso- och fitnesstidningarna. Någon som anser sig veta något om kost och träning har lagt upp ett recept med rubriken ”Fettförbrännande Linssoppa”.

Det må vara fredag men jag ska ändå skicka ut en skopa brutal ärlighet här – även om det innebär en risk att jag krossar eventuella förhoppningar kring detta fenomen. Mina älskade vänner och läsare – mat kommer inte bränna fett åt er! Inte i den utsträckning som man förmodligen strävar efter om man väljer ett recept enbart av den utlovade egenskapen i alla fall. Visst kräver mat och olika näringsämnen olika mängd energi för att brytas ned, men jag tycker verkligen det är sorgligt att förespråka ett särskilt livsmedel med förevändningen att det skulle vara fettförbrännande.

Ge mig recept som lovar god, smakrik, färgglad, näringsrik, vitaminrik mat – det vill jag ha alla dagar i veckan! Men ökad (fett)förbränning är något vi jobbar med under träningspasset och genom ökad vardagsmotion.

Ett par rader om fettförbränning. Fett är det energiämne som kroppen använder under lågintensivt arbete och till viss del under medelintensivt (ju mer vältränad du är, desto bättre är kroppens förmåga att utnyttja fett som bränsle). Därför rekommenderas oftast promenader som är lågintensiv träning för fettförbränning – och det fungerar så klart. Men om du vill gå ned i vikt måste du inte enbart ägna dig åt lågintensivt träning – tvärtom! I slutändan handlar en viktnedgång / fettreducering om Energi In minus Energi Ut. För att gå ned i vikt/tajta till kroppen behöver du ha en negativ energibalans (dock får du aldrig gå hungrig för då blir det bara en kamp mot hungern och den kommer du aldrig vinna, sorry). Därför rekommenderar jag att du med fördel blandar lågintensiva promenader med mer högintensiva pass (förutsatt att leder och muskler klarar av det). På de sistnämnda kommer nämligen den totala mängden förbrukad energi vara större och därmed även den totala mängden förbrukad fett större. Prova även gärna styrketräning – muskler kräver mer energi för att underhållas så med ökad muskelmassa ökar du din förbränning!

När det gäller kosten under en viktminskning handlar det inte om att hitta livsmedel som ökar din förbränning, snarare att du äter livsmedel som till lite minde energi ändå ger en bättre mättnad. Det är framförallt proteinrika livsmedel som gör detta – kyckling, kött, tonfisk, ägg mm. På så vis håller du dig mätt, ger din kropp tillräckligt med bränsle och näring samtidigt som du håller ett lägre energiintag än tidigare.

Därmed tycker jag vi dödar myten om att man bara ska ägna sig åt promenader om man vill gå ned i vikt och att mat är fettförbrännande.

Som avslutning ska jag ändå ge lite heder åt tidningen som lade upp receptet – innehållet lät supersmaskigt och absolut ett jag kommer prova, men då enbart för dess goda smak och näringsvärde!

Trevlig helg!

Kommentera

