Vilken är din favoritingrediens?

Det har varit lite tyst här på bloggen från mig de senaste dagarna – det beror på att jag har delat min tid mellan experiment i köket och nött löpskorna i skogen. (Den sistnämnda förundrades jag för övrigt på morgonens runda att den fortfarande ser ut som vilken tidig vinterdag som helst. Det finns inte ett grönt löv så långt ögat når!!! Kom igen nu våren…)

Hur som helst. Som jag skrivit förut älskar jag frukosten och den senaste veckan har jag roat mig med att hitta på nya frukostar. En liten parentes i sammanhanget bara – det är lite komiskt hur min och min sambos frukostrutiner skiljer sig åt. Han mixar sin frukostsmoothie (samma recept alltid) och dricker upp den i ett svep. Hela proceduren tar inte längre än MAX 3 minuter från start till sköljd och diskad mixer. Jag å andra sidan tar gärna lite tid på mig – kanske skär upp frukt, testar nya kombinationer till frukostskålen och självklart ska det hela läggas upp så det blir trevligt för ögat också. När jag har fyllt på kaffekoppen tar jag med allt in till vardagsrummet och sked för sked njuter jag av min frukost. Allt till min sambos stora förundran över mitt morgonlugn. En personlig liten vinst var att jag häromdagen i alla fall lyckades övertyga honom att mixa i ett ägg i sin smoothie för lite mer protein och längre mättnad. Verkar fungera! 🙂

Men självklart har man inte alltid tid eller lust att ägna frukostbestyren någon längre tid och då är faktiskt en frukostsmoothie ett grymt tips! Tänkte senast imorse på att det dessutom förmodligen är ett enkelt sätt att få barn att äta sin frukost och samtidigt få i dem fantastiska vitaminer genom frukten – gör en färgglad smoothie och stoppa i ett sugrör. Vilken unge kommer inte dricka det??

Mina experiment den senaste veckan har på frukostfronten handlat om just smoothies. Jag är överförtjust i två varianter så här långt – Blåbärssmoothie med kardemumma och Hallon- och kokossmoothie. Den med blåbär innehåller havregryn så där får du i dig kolhydrater av bra kvalitet, medan Hallon- och kokosvarianten har lite färre kolhydrater som kommer främst från de som finns i frukten. Recepten hittar du här – blåbärssmoothie och hallon- och kokossmoothie!

Eftersom min inspirationshjärna verkar gå på högvarv så kommer här en fråga till er – vilken är din favoritingrediens? Låt mig veta så ska jag se vad jag kan koka ihop för roligt och gott recept till dig! Låt mig samtidigt veta om det är en frukost-, lunch eller middagsrätt du vill ha idé till.

Hallon- och kokossmoothie

Hallon- och kokossmoothie

Blåbärssmoothie

Blåbärssmoothie

3 thoughts on “Vilken är din favoritingrediens?

Kommentera

