Motivationen hallå???

Jodå det händer mig också – allt känns bara trögt, trött, trist och energilöst. I sådana lägen är träna oftast det s-i-s-t-a man känner för. Senast i morse kom jag på mig själv med att dra ut på andra sysslor – jag till och med prioriterade att sitta i telefonkö hos skatteverket – framför att komma ut i löpspåret… (Tydligen garanterar inte titeln Personlig Tränare konstant träningsmotivation.) Men jag vågar lova dig (och här ber jag om ursäkt på förhand för klämkäckheten) att den nästan oslagbara medicinen i sådana stunder är just det – ett träningspass.

Jag vet vad jag talar om och det är inte bara för att jag jobbar med träning- och kostvägledning. Under hela förra året befann jag mig i en periodvis tuff arbetssituation i kombination med att jag och min sambo pendlade och därför bara träffades på helger. Alla som har varit i ett pendlingsförhållande vet hur det känns när den där avskyvärda hejdå-och-tack-för-den-här-helgen-stunden är kommen. Det fanns få andra stunder som kunde få mig att känna mig mindre, ledsnare och tröttare. Men varje gång jag kunde se klart på situationen och inse att mina val stod mellan att sitta och vara ledsen och ensam, och att aktivt välja något som jag visse skulle få mig att känna mig bättre, fick jag min belöning.

Hur  långt inne motivationen än satt, visste jag att den bästa medicinen var att ge mig själv ett träningspass.  Jag fick helt enkelt gå lite på autopilot – på med träningskläderna och promenera genom snömodden till gymmet. 60 minuter senare var det en helt annan version av mig som kom ut från gymmet än den trötta tjej som motvilligt släpat sig in genom entrén. Endorfinerna kickade in och jag kunde se på veckan framför mig med en helt annan energi och lust. Och den enda skillnaden mot innan var – 40 minuters intervallöpning och ett core-pass.

Min poäng är denna – nej, vi har inte alltid lust att träna och så kommer det aldrig sluta vara. Motivation är tyvärr inget vi kan ladda upp på och så finns den där i obegränsade mängder. Sällan kommer den heller att slå ned som en blixt och kasta oss upp ur soffan i en iver att komma till gymmet.

Vad vi däremot tydligt kan se är att den motivation som kommer från inre drivkrafter är mycket starkare och ihålligare än den som kommer från yttre sådana. I praktiken kan yttre motivationsfaktorer vara att vilja få höra från vänner att jag är duktig för att jag tränar eller att jag vill gå ned i vikt eller bygga muskler. Om min träning istället grundar sig i inre motivationsfaktorer handlar det snarare om att jag vill vara eller bli frisk, därför behöver jag kanske gå ned eller upp i vikt, eller att jag går på dansklasser för det ger mig sån glädje osv. En given faktor är så klart att du också hittar en träningsform som du tycker är rolig!

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte har varit driven av ytliga mål med min träning och kost tidigare. Hallå – jag har faktiskt varit 20 och tjej liksom 😉 Men med ökad kunskap och intresse för både träningen och kostens inverkan, slutade det för ett antal år sedan handla om exakt antal kilon eller centimeter runt armar och midja. Idag tränar jag för att det gör mig pigg och stark i vardagen. De som känner mig vet att jag har ett liv där det har en tendens att gå undan – genom att träna och äta bra håller jag mig frisk och jag hinner med (nästan) allt jag vill. En dag längre fram hoppas jag kunna bli förälder och jag vill vara en frisk och glad mamma med mycket energi till mina barn, vilket jag lägger grunden till redan nu.

Om vetskapen om att ”jag borde träna” bleknar i jämförelse med hur skön soffan är och hur rolig tv-serien är lite för ofta – ta en stund för dig själv och fundera på vilken som är din inre drivkraft. Då är du ett steg närmare färre bergochdalbanor i motivationen och jag vågar tro att du på köpet kommer tycka bättre om din träning och kosthållning, för den har fått ett större syfte.

One thought on “Motivationen hallå???

Kommentera

