Glad påsk!

Påsken är en av mina absoluta favorithelger! Jag älskar ljuset, känslan av stundande vår (i vanliga fall) och kravlösheten. Jag tror att det är framförallt det sistnämnda som för mig skiljer påsken från andra högtider. Inför påsk finns ingen jakt på klappar, ingen förväntan på en stor fest som ska anordnas, osv. Bara härlig ledig tid att vara tillsammans!Äggrullar

Påskäggen har sin givna plats – även hos kostrådgivaren i mig.  Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte hade funderat på om jag i år skulle skippa godiset och istället fylla påskägget med färsk frukt och hemmabakade hälsoinspirerade ”energybars”. Men där tog det stopp även för mig. Så mitt på vårt arbetsbord står nu ett stort vackert påskägg med sina färgglada motiv i form av harar, solgula kycklingar och tuppar, fyllt med både tre och fyra (fem) hekto lösgodis av diverse hemska tillsatser. Men oj vad gott det ändå kan vara med en bit då och då under helgen. Förhoppningsvis får jag hjälp av familjen att äta upp allt…

En av de mysigaste påsktraditionerna vår familj har är äggletarjakten. För er som är obekanta med denna tradition går det ut på att vi vuxna gömmer chokladägg i olika färgglada foliepapper, ni vet sådana där som man hittar i lite mer välsorterade godisaffärer. Äggen göms högt och lågt över hela tomten; i stuprör, i trappkanter, på trädgrenar, bakom stubbar, nedkilade i högt gräs osv. Den barnsliga förtjusningen och glada skriken som uppstår när barnen sen släpps ut för att jaga äggen, glatt påhejade av oss vuxna, är helt ljuvlig! I rättvisans namn (eftersom de stora barnen har en tendens att hitta fler ägg än tultingarna) läggs alla upphittade ägg i en stor skål för att sen delas upp jämnt bland alla barn. Man kan förundras över hur snabbt en så stor mängd choklad kan konsumeras av så små munnar … 😉

Även om det i år vill sig lite annorlunda med vårkänslan i luften, myser jag precis lika mycket i mitt påskfirande. I år har vi dessutom kommit tillrätta i vår nya lägenhet, flyttlådorna är uppackade, ihopvikta och undanstoppade nere i källaren, där jag hoppas de ska stå i flera år till innan vi rör dem igen. Mellan mitt bloggskrivande och receptskapande och Ulfs envisa fixande med att bygga in och gömma undan varenda sladd i hela lägenheten, roar vi oss med att få till de sista inredningsdetaljerna. En pläd där, en kudde här, en lampa där och en vas med nysnittade blommor här. Varje detalj får den tid den behöver.

Matmässigt är påsken en härlig tradition med både god och nyttig mat. Ägg, sill, lax, lamm! I år står jag för första gången för familjens påskmiddag, vilket  jag njuter av i allra högsta grad. Igår testlagade jag förrätten –äggrullar fyllda med kallrökt lax, gräslök och riven pepparrot. Helt ljuvliga smaker tillsammans! Till varmrätt serverar vi traditionellt lamm och mandelpotatisknyten som vi kompletterar med en mer ”modern” rostad linssallad och varm basilikakräm.

Hur firar ni påsk?

Glad påsk på er!

Kommentera

