Äter proteinpannkakor på tåget och smälter intrycken från veckan…

… så kan man sammanfatta min början på den här fredagskvällen. Sista delen av min utbildning till Personlig Tränare är i full sving, tempot är högt och det fysiska inslaget börjar dominera utbildningen. 20 mil hemifrån och inneboende hos en vän från högskolan. Träningsväskor, matlådor och mellanmål till förbannelse. Knappt har man stoppat i sig lunchen innan kroppen varit med om ett nytt fyspass och skriker efter energipåfyllning. Dagarna som managementkonsult med finlir i en powerpointpresentation eller sittandes på en av många affärsmiddagar med vita dukar och dyra viner känns som en livstid sedan.

Imorgon är det en av de två lediga dagarna vi har denna kurs. Och jag har bestämt mig för att verkligen göra den ledig. Min kropp behöver det och mitt huvud behöver det precis lika mycket.

Kroppen är mör och det är inte bara den fysiska orken som stundvis tryter. Maxpuls är numera ett begrepp jag är bekant med och min kropp är numera bekant med en ny nivå av smärta från coopers test när jag sprang tills jag trodde mina lungor skulle sprängas. Jag växlar mellan engagerad och trött. Hög puls, låg puls. Agera PT, agera kund. Teori, praktik. Det enda som inte finns är pauser.

Men, och detta är ett väldigt stort men, Oj vad roligt det är! Samtidigt som jag längtar mig tokig efter sambo och mitt eget hem, vill jag inte missa en sekund av det här. Hur trött en morgon än kan kännas, finns gruppen där med en härlig energi, stort fokus, många skratt, olika personligheter och underbara lärare som varje dag stärker mig i mitt val att vidareutbilda mig till Personlig Tränare.

Bara lyssna på titeln. Personlig. Tränare. Vilket engagemang, vilket ansvar, vilka möjligheter att få fokusera på en specifik individs träning, kost och hälsa. Tänk att få hjälpa en annan människa till en stark hälsa, så att hon i sin tur kan få chansen att nå de mål som är viktiga för henne. Tänk att få vara med så många individer på deras förändringsresor.

Förändringsresor ja. Funderar lite på det begreppet. Vi har pratat om det i klassrummet och där har det illustrerats med en uppåtlutad pil. Mitt liv sedan ett halvår tillbaka känns som en lodrätt uppåtpekande pil. De få gånger jag hinner stanna upp och kasta en blick över axeln kan jag ibland ha svårt att förstå hur mycket som har ändrats i mitt liv, på väldigt kort tid.

Kostymen, de höga klackarna och datorväskan har skjutits åt sidan från sin plats i garderoben för att göra plats för en tredubbling av träningsbyxor, toppar, tröjor, överdragskläder och träningsskor i olika färger och former. Jag kan äntligen använda benämningen sambo om min pojkvän. Våra ettor har blivit en stor trea och bara att kunna promenera runt i min egen lägenhet utan att slå i ytterdörren efter två minuter får mig att vilja bjuda in hela världen. Hemstaden stavas numera Helsingborg. Det gör mig tydligen till Skåning. (Mentalt undrar jag om jag inte fortfarande sitter kvar i taxin till Bromma flygplats och undrar var hon med alla de där resväskorna är på väg.) Det blonda håret blev brunt och jag kände att jag äntligen fann mig tillrätta i mitt eget utseende. Det här var ju jag.

För just precis sån är känslan även för min nya yrkesinriktning – det här är ju jag! Det här är ju frågor som jag bara ska, måste, vill, älskar att fylla min vardag med. Nu knyts säcken ihop och äntligen rimmar valen med varandra. Jag har alltid vetat vilka val jag ska göra. Inte nödvändigtvis vetat exakt varför jag valt som jag valt, men jag har vetat när det har känts rätt i magen och på så sätt har min väg stakats ut. Och nu står jag här – på en plats där jag kan se bakåt och förstå hur allt hänger ihop och fascineras av hur tidigare erfarenheter kommer tillbaka och stärker mig i nuet.

Förändringar kan vara skrämmande men framförallt är de fascinerande. För tänk vilken kraft som ligger i oss och i vårt eget beslutsfattande. Jag fattade beslut efter beslut och nu sitter jag här – som världens mest naturliga grej som en av 20 deltagare i en fantastisk utbildning hos SAFE till Personlig tränare.

Vår lärare pratade om att arbetet som Personlig Tränare handlar om att leda människor i förändring. Och jag hajar ganska snabbt att vi pratar inte bara om större bicepsstorlek då. Som Personlig Tränare kommer jag att få vara kundens ventilationskanal för frågor som rör världen även bortanför hantlar, bänkpressar och pilatesbollar. Men vänta nu! Det här har jag ju gjort hela tiden i mitt yrke – men då som HR-manager. Då var rubrikerna för mina expertisområden kompetensstrategier, ledarskapscoachning och organisationsutveckling, men samtalen med cheferna och medarbetarna handlade i lika stor utsträckning om deras privatliv, livspussel, värderingar. Och nu står jag här igen – i en roll som låter mig vara med på de där resorna en gång till, men nu med uteslutande fokus på de riktigt intressanta frågorna – deras hälsa, livsstil, träning och kost.

Tåget jag sitter på rullar allt närmare Helsingborg. Jag tuggar i mig det sista av de medpackade proteinpannkakorna.  Önskar att jag hade kommit ihåg att ta med en sked till keson som nu får förbli oäten. Nu blir det två nätter hemma i den egna sängen, en dag i det egna köket, middag med sambon, utan en skymt av teoriböcker eller anatomiappar. När jag sitter här forsar alla intryck från den gångna veckan över mig. Det snurrar i skallen av allt vi har gjort, sagt, hört, lärt oss, testat, upplevt. Jag tänker på mitt nya blivande yrke som kostrådgivare och Personlig Tränare.

Och jag tänker på hur jag ser på mitt uppdrag i min nya yrkesroll – jag vill bidra till en bättre folkhälsa. En friskare människa i taget. För mig är det den absolut finaste uppgiften jag kan tänka mig att få ansvar för. Så jag säger ja tack och kastar mig vidare ut i det okända som för varje dag blir lite mer känt. En passningsteknik i taget.

Jag efter coopers test med en fin PT kollega

Jag efter coopers test med en fin PT kollega

One thought on “Äter proteinpannkakor på tåget och smälter intrycken från veckan…

Kommentera

