Frukosten – dagens absolut bästa måltid!

Min egengjorda müsliNär jag lägger mig på kvällen längtar jag alltid tills det blir morgon igen. Då får jag njuta av dagens första och bästa kopp kaffe, och så klart – min frukost!

Jag kan prata om frukostar hur mycket som helst, men just det här inlägget tänkte jag ägna uteslutande åt en ingrediens. Nämligen müsli.

De flesta müslisorter vi hittar i affären innehåller på tok för mycket socker för hur jag tycker man ska börja dagen, eller så smakar de ingenting och påminner mer om fågelmat än något som jag vill ska fylla min frukostskål. Därför började jag experimentera fram min egen och det visade sig vara både lyckat och enkelt!

Eftersom jag älskar kardemumma och kanel ville jag att det skulle vara smaksättningen i min müsli, men egentligen kan du krydda helt efter egna preferenser. Min müsli består av en bas av havregryn, linfrön, pumpakärnor, solroskärnor och valnötter. Sen väljer du de nötter, torkade frukter och bär som du tycker om och blandar upp med. Mina favoriter är torkade blåbär och tranbär.

Men det finns en ingrediens som är den magiska i min müsli – de rostade hasselnötterna. Betoningen ligger på rostningen, för det är vad som gör hela skillnaden smakmässigt! Sällan har jag tyckt så synd om nötallergiker som när jag tänker på smaken av rostade hasselnötter. Grovhacka dem och blanda ner dem i den färdigrostade müslin så lovar jag att både du och dina frukostgäster kommer le hela morgonen igenom.

Tack vare alla bär, kryddor och nötter är den här müslin riktigt smakrik, fylld med antioxidanter och har ett riktigt fint näringsvärde. Det enda sockret som är tillsatt i hela müslin är två matskedar honung utrört i vatten och lite majsolja.  Honungen går att byta ut till agavesirap om du hellre vill det; agavesirap har en lägre blodsockerpåverkan än honung. Dessutom lämpligt för vegetarianer efter som den kommer från en växt.

Njut den här müslin till mjölk, naturell yoghurt eller kesella. Toppa gärna med ett par färska hallon eller blåbär!

Receptet hittar du här kanel-och-kardemummarostad-musli

God morgon!

Kommentera

