Önskar jag var en sån som bara flöt med…

Det finns gånger jag har önskat att jag var en sån som bara flöt med mer, hade lite mindre förväntningar och krav på mig själv. De gångerna är då jag med avundsjuka ser på min pappa som inte bryr sig om att brödet han äter på morgonen är en ren sockerbomb, att flingor till middag hade fungerat fint eller att jag nöjt kunde ligga på sofflocket en strålande solig dag utan minsta tanke på att något annat vore  en bättre sysselsättning. Ja, ibland kan jag i ärlighetens namn önska att jag var lite mer bekymmersfri. 

Under ett par dagar har jag aktivt arbetat på att komma ned i varv. Jag väljer att skriva aktivt arbetat på att komma ned i varv, eftersom det för mig inte kommer naturligt att bara ligga still i soffan och inte göra så mycket. Och anledningen till detta är de tidigare nämnda kraven på mig själv som gör att jag för att kunna koppla av först behöver få tyst på alla krav, måsten och borden som surrat i mina tankar. Igår satt vi i bilen på väg till landet för en helg av avkoppling och bara vara. Ni vet, ett sånt där upplägg som låter helt fantastiskt när man pratar om det – jag får i varje fall inre bilder på oss liggandes i soffan hela helgen, bara äta gott och dricka gott, vara avslappnade, glada och lugna. Men det jag missar i de där bilderna är tankarna som kommer komma på allt jag borde och inte borde göra. Vad jag borde träna, vad jag borde äta och vad jag inte borde äta, vad jag borde passa på att hinna skapa och prestera för mitt företag medan jag ändå har tiden osv osv. Som ni förstår blir det en utmaning som heter duga att försöka leva upp till den där sinnesbilden med hundra krav surrandes i öronen på en själv.

Åter till det aktiva arbetet de senaste dagarna.. Så här fem dagars vila senare kan jag konstatera att det nog minsann varit en av de nyttigaste övningarna för mig själv på mycket länge. Men det har krävt tålamod! Att orka fortsätta tro på att jag visst har rätt att ta det lugnt, att det är okej att inte känna varken det ena eller det andra, utan att bara sitta i passagerarsätet och se åkrarna svischa förbi utanför utan minsta känsla eller tanke åt något håll. Att envist fortsätta våga tro och säga till sig själv att jo det är okej, även för mig, att inte ha en åsikt ibland, att inte känna något särskilt. Att bara flyta med.

Och så händer det magiska – som en belöning efter fem dagars slit med mina egna tankar – när jag halvligger i soffan i pyjamasbyxor och linne långt in på lördagsförmiddagen och bara njuter av en stunds stillhet efter en riktig mysfrukost. Inte en proteinrik kesellaburk inom synhåll och träningsskorna inte ens uppackade ur resväskan. Och gud vad skönt att slippa. Missförstå mig rätt – jag älskar min livsstil med träning och bra kost och skulle inte byta bort den mot något. Jag vet att det är min livsstil som gör att jag håller mig frisk året om medan vänner och bekanta faller ned som flugor när influensan går och jag vet att det är min regelbundna träning och goda kostvanor som är orsaken till att jag klarar av allt jag ber min kropp och min hjärna om, att jag orkar hålla skärpan uppe när jag behöver och att jag finner styrka i situationer jag egentligen tror att jag är för trött i.

Men en förutsättning för att min träning och mina goda kostvanor ska vara med mig livet ut är att jag ibland bara får släppa tankarna på dem helt. Japp du hörde rätt – dagar då kostrådigvaren i mig inte ägnar en tanke åt blodsockerkurvan och gladeligen äter rostade mackor till lunch, dagar då Personliga Tränaren i mig lämnar träningskläderna därhän och bara tar en promenad för att få ljus och frisk luft och inte har en tanke på tempo och teknik.

Vad har jag då lärt mig av den här perioden?  Att när du känner att du verkligen inte har ro att ta det lugnt, så är det förmodligen precis just det du behöver göra! Då om någon gång. För min egen del njuter jag av att släppa förarsätet för en stund, att vara en närvarande och glad flickvän och dotter, att nyfiket bara se vad dagen för med sig utan att jag är med och försöker påverka det. Eller kort sagt – att bara vara en sån som flyter med lite…

Kommentera

