Återhämtningsdags

Vila och återhämtning är centralt för att vi ska kunna prestera vårt bästa varje dag och för att ha krafter när det verkligen gäller. Efter fem 70-timmarsveckor utan vila kom mitt tillfälle att äntligen hämta ny kraft och ladda upp energiförråden. Men tankarna i mitt huvud verkade inte vilja sluta spinna.

Under de gångna månaderna har jag behövt sätta mitt jobb i första hand. Familj, förhållande och 60-års kalas har alla kommit i andra hand. Endast en elak maginfluensa kunde tränga sig först i kön. En omprioritering är okej, när man vet att den är tillfällig. Nu hade jag sprungit i mål för den här gången och vad kunde då vara viktigare än att varva ned, hitta tillbaka till närvaron i dagen, istället vara den som kunde följa med min pojkvän och anpassa mig efter hans schema istället för tvärtom.

Trots all min kunskap kring återhämtning, fick jag efter frukosten gå en mental långpromenad med mig själv kring vikten av att fortsätta återhämtningen. De två dagar jag hade gett mig själv hade gått men hjärnaktiviteten var fortfarande på högsta växel. Dagen innan somnade jag mitt på blanka dagen och sov tre timmar. Det är något v-ä-l-d-i-g-t ovanligt för mig, så jag kunde inte tolka det som något annat än att min kropp helt sonika slog av strömbrytaren för att få en paus från alla tankar och från att hindra mig att ge mig ut på ytterligare ett träningspass eller långpromenad. Fysisk aktivitet i all ära, men ibland är stilla vila vad kroppen behöver lika mycket.

Att återhämta sig kan man göra på flera sätt. Men det viktiga är att det parasympatiska systemet får tid att verka. På ren svenska betyder det att låta kroppen uppleva lugn och ro. Det parasympatiska systemet fungerar som vår broms – den saktar in alla varningssystem och talar om för kroppen att läget är lugnt. Först då kommer bland annat vår ämnesomsättning och matsmältningsfunktion igång ordentligt.

Även om det ”bara” är i huvudet som det går i 250 km/timmen, är stresspåslagen och reaktionerna i kroppen desamma som vid fysisk stress. Kroppen vet inte om att vi idag lever i ett bekvämt samhälle på 2013-talet, utan rustar oss likadant som när vi upplevde faror på savannen och behövde göra oss redo för att fly. Flykt kräver energi och därför omdirigerar kroppen fokus från basala funktioner som t.ex. matsmältning till förmån för ökad blodtillförsel till musklerna, ökad blodsockernivå för extra energi och snabbare och kraftigare hjärtslag för att tillgodose kroppens förväntade ökade syresättningsbehov.

Som ni säkert förstår blir det här pannkaka inuti systemet när den fysiska aktiveringen uteblir och vi, helt tvärtemot vad kroppen är med på, kanske äter ännu mer för att det lugnar oss, dövar oron, håller funderingar stångna.  Så med jämna mellanrum – ge dig själv stilla återhämtning också och ditt parasympatiska system en chans att aktiveras.

Vad ska du göra då när du ska återhämta dig – bara stirra in i väggen? Ja vet du, ibland är det nästan exakt vad du ska göra. Sätt dig med en stor kopp te och drick den löjligt långsamt medan du bara följer med dina tankar den väg de tar. Checka ut från Facebook ett tag. Du behöver inte veta vad alla dina vänner och familj presterar och tycker och tänker varje minut. Ta en paus och se vad som händer i ditt eget huvud, med dina egna tankar, din egen kreativitet när de får tillfälle att göra sig hörda istället för allt brus vi omger oss med hela tiden.

Hur vet man då när man har vilat tillräckligt? Jag har två tumreglerna som brukar fungera bra. Den ena är att sätta tiden vila i proportion till tiden arbete. Det finns ju en anledning till att vi har ett samhälle där vi arbetar fem dagar, vilar två och sen börjar om igen. Den andra tumregeln är att så länge du själv känner ett motstånd mot att vila för att du känner massa måsten och borden flåsa dig i nacken, eller har dåligt samvete för att du tar det lugnt, då vill jag nog tro att du ska ta dig en till kopp te till och fortsätta vila lite till.

Kommentera

